Antagning Antagning och affärsdokument med Myhomeworkwriters. Diskussion Uppsats Struktur Läxor Fusk Webbplatser Innehållsförteckning. Mitt konto Så fungerar det Om oss Rekommendationer. Uppsatsstruktur för diskussion en uppsats Att strukturera din uppsats enligt en läsares logik innebär att granska din avhandling och förutse vad en läsare behöver veta, och i vilken ordning, för att förstå och övertygas av ditt argument när det utvecklas. Avhandlingstjänster, diskussionsuppsatsstruktur.
Beräkna priset på din beställning
Att skriva en akademisk uppsats innebär att forma en sammanhängande uppsättning idéer till ett argument. Eftersom uppsatser i huvudsak är linjära – de erbjuder en idé i taget – måste de presentera sina idéer i den ordning som är mest meningsfull för en läsare. Att framgångsrikt strukturera en uppsats innebär att ta hänsyn till en läsares logik. Fokus för en sådan uppsats förutsäger dess struktur. Det dikterar vilken information läsarna behöver känna till och i vilken ordning de behöver ta emot den. Således är din uppsatsstruktur nödvändigtvis unik för det huvudsakliga påståendet du gör. Även om det finns riktlinjer för att konstruera vissa klassiska essätyper, t.ex. Svara på frågor: Delarna av en uppsats.
En typisk uppsats innehåller många olika typer av information, ofta placerad i specialiserade delar eller avsnitt. Även korta uppsatser utför flera olika operationer: introducera argumentet, analysera data, lyfta motargument, diskussionsuppsatsstruktur. Inledningar och slutsatser har fasta platser, men andra delar inte. Motargument, diskussionsuppsatsstruktur, kan till exempel visas i ett stycke, som ett fristående avsnitt, som en del av början eller före slutet. Bakgrundsmaterial historisk kontext eller biografisk information, en sammanfattning av relevant teori eller kritik, definitionen av ett nyckelbegrepp förekommer ofta i början av uppsatsen, mellan inledningen och det första analytiska avsnittet, men kan också förekomma diskussionsuppsatsstruktur början av det specifika avsnitt som det är relevant för.
Det är bra att tänka på de olika uppsatsavsnitten som svar på en rad frågor som din läsare kan ställa när de möter din avhandling. Läsare bör ha frågor, diskussionsuppsatsstruktur. Om de inte gör det är din avhandling med största sannolikhet helt enkelt en observation av fakta, inte ett påstående som kan diskuteras. För att svara på frågan måste du granska dina bevis, diskussionsuppsatsstruktur, visar på så sätt sanningen i ditt påstående. Det här avsnittet "vad" eller "demonstration" kommer tidigt i uppsatsen, ofta direkt efter introduktionen. Eftersom du i huvudsak rapporterar vad du har observerat, är det här den del du kanske har mest att säga om när du börjar skriva.
Men var uppmärksam: det bör inte ta upp mycket mer än en tredjedel ofta mycket mindre av din färdiga uppsats. Om den gör det kommer uppsatsen att sakna balans och kan läsas som enbart sammanfattning eller beskrivning. Motsvarande fråga är "hur": Hur klarar avhandlingen utmaningen med ett motargument? Hur påverkar introduktionen av nytt material – ett nytt sätt att se på bevisen, en annan uppsättning källor – påståendena du gör? Vanligtvis kommer en uppsats att innehålla minst en "hur"-del. Kalla det "komplikation" eftersom du svarar på en läsares komplicerade frågor. Det här avsnittet kommer vanligtvis efter "vad", men kom ihåg att en uppsats kan komplicera dess argument flera gånger beroende på dess längd, och att motargumentet ensamt kan förekomma nästan var som helst i en uppsats, diskussionsuppsatsstruktur.
Den här frågan tar upp de större konsekvenserna av din avhandling. Det låter dina läsare förstå din uppsats i ett större sammanhang. När du svarar "varför", förklarar din uppsats sin egen betydelse. Även om du kanske gestikulerar den här frågan i din introduktion, hör det fullständigaste svaret på den i slutet av din uppsats. Om du utelämnar det kommer dina läsare att uppleva din uppsats som oavslutad – eller, ännu värre, som meningslös eller isolerad. Kartläggning av en uppsats. Att strukturera din uppsats enligt en läsares logik innebär att undersöka din diskussionsuppsatsstruktur och förutse vad en läsare behöver veta, och i vilken sekvens, för att förstå och övertygas av ditt argument när det utvecklas. Det enklaste sättet att göra detta är att kartlägga uppsatsens idéer via en skriftlig berättelse. En sådan redogörelse kommer att ge dig en preliminär redogörelse för dina idéer och gör att du kan påminna dig själv varje gång om läsarens behov för att förstå din idé.
Essäkartor ber dig att förutsäga var din läsare kommer att förvänta sig bakgrundsinformation, motargument, noggrann analys av en primär källa eller en vändning till sekundärt källmaterial. Uppsatskartor handlar inte så mycket om stycken som om delar av en uppsats. De förutser de stora argumenterande rörelserna du förväntar dig att din uppsats ska göra. Testa att göra din karta så här:. Din karta bör naturligtvis ta dig igenom några preliminära svar på de grundläggande frågorna om vad, hur och varför. Det är dock inte ett kontrakt – ordningen i vilken idéerna uppträder är inte stel. Uppsatskartor är flexibla; de utvecklas med dina idéer, diskussionsuppsatsstruktur. Tecken på problem. En vanlig strukturell brist i högskoleuppsatser är "genomgången" även märkt "sammanfattning" eller "beskrivning", diskussionsuppsatsstruktur.
Genomgångsuppsatser följer strukturen i sina källor snarare än att fastställa sina egna. Sådana essäer har i allmänhet en beskrivande tes snarare än en argumenterande. Var försiktig med styckeöppnare som leder av med "tid"-ord "först", "nästa", "efter", "då" eller "listar" ord "också", "en annan", "utöver". Även om de inte alltid gör det diskussionsuppsatsstruktur problem, dessa styckeöppnare indikerar ofta att en uppsatss avhandling och struktur behöver arbeta: de föreslår att uppsatsen helt enkelt återger källtextens kronologi när det gäller tidsord: först händer detta, sedan det och efteråt en annan sak. eller bara listar exempel efter exempel "Dessutom indikerar användningen av färg ett annat sätt som målningen skiljer mellan gott och ont".
CopyrightElizabeth Abrams, för Writing Center vid Harvard University. Hoppa till huvudinnehållet. Huvudmeny Utility Menysökning. Harvard College Writing Program HARVARD. Vanliga frågor Boka ett möte Skrivresurser Engelsk grammatik- och språklärare Institutionsskrivande stipendiater Skrivresurser Skrivråd: The Barker Underground-bloggen Möt lärarna! Kontakta oss. Svara på frågor: Delarna av en uppsats En typisk uppsats innehåller många olika typer av information, diskussionsuppsatsstruktur, ofta placerade i specialiserade delar eller sektioner. Kartlägga en uppsats Att strukturera din uppsats enligt en läsares logik innebär att granska din avhandling och förutse vad en läsare behöver veta, och i vilken ordningsföljd, för att förstå och övertygas av ditt argument när det utvecklas.
Försök att göra din karta så här: Ange din avhandling i en mening eller två, skriv sedan en annan mening som säger varför det är viktigt att göra det påståendet. Ange, med andra ord, vad en läsare kan lära sig genom att utforska påståendet med dig. Här förutser du ditt svar på "varför"-frågan som du så småningom kommer att konkretisera i din slutsats. Börja din nästa mening så här: "För att bli övertygad av mitt påstående är det första en läsare behöver veta, diskussionsuppsatsstruktur. Detta kommer att börja med att svara på "vad" diskussionsuppsatsstruktur. Alternativt du diskussionsuppsatsstruktur hitta det första din läsare behöver diskussionsuppsatsstruktur vet är lite bakgrundsinformation.
Börja var och en av följande meningar så här: "Nästa sak som min läsare behöver veta diskussionsuppsatsstruktur. Fortsätt tills du har kartlagt din uppsats. Tecken på problem En vanlig strukturell brist i högskoleuppsatser är "genomgången" även märkt "sammanfattning" eller "beskrivning". Skrivresurser Strategier för att skriva uppsats Hur man läser en uppgift Hur man gör en närläsning Utveckla en avhandling som beskriver ämnessatser och skyltar Övergång: Se upp för kardborreband Hur man skriver en jämförande analys Avsluta Uppsatsstruktur för diskussion Slutsatser Korta guider till att skriva i disciplinerna. Snabblänkar Boka ett möte Drop-in-timmar Engelsk grammatik och språkhandledare Institutionsskrivande Fellows Harvard Guide till att använda källor Följ HCWritingCenter.
Uppsatsstruktur för diskussion © Presidenten och stipendiaten vid Harvard College Rapport om upphovsrättsintrång för digital tillgänglighet.
uppsats om energihushållning
I vilken utsträckning gynnar denna utlandsstudie studenterna? De flesta ägnar cirka femton år av sitt liv till utbildning, från grundskola till universitetsstudier. Tidigare hade studenterna bara möjlighet att studera i sitt eget land. Nuförtiden är det dock allt lättare att studera utomlands, särskilt på högskolenivå. Högskoleutbildning, även kallad eftergymnasial utbildning, är den studietid som tillbringas vid universitetet. Som den sista aspekten av skolgången innan en person börjar sitt arbetsliv, är det utan tvekan det viktigaste steget i utbildningen.
Även om det finns några otvivelaktiga fördelar med denna trend, såsom språkmiljön och förbättrade anställningsmöjligheter , finns det också en betydande nackdel, nämligen den höga kostnaden. Den första och viktigaste fördelen med utlandsstudier är språkinlärningsmiljön. Studenter som studerar utomlands kommer inte bara att behöva hantera det lokala språket för sina studier, utan kommer också att behöva använda det utanför klassrummet för sin vardag. Dessa faktorer bör göra det relativt enkelt för sådana elever att utveckla sina språkkunskaper. En annan viktig fördel är anställningsbarhet. Den ökande globaliseringen gör att det finns fler multinationella företag som etablerar kontor i alla större länder.
Dessa företag kommer att behöva anställda som har en mängd olika färdigheter, inklusive flytande i mer än ett språk. Studenter som har studerat utomlands borde ha mycket lättare att få jobb i den här typen av företag. Det finns dock några nackdelar med utlandsstudier som måste beaktas, den mest anmärkningsvärda är kostnaden. Utöver kostnaderna för resor, som i sig inte är obetydliga, måste utländska studenter betala studieavgifter som vanligtvis är mycket högre än lokala studenters. Till detta kommer levnadskostnaderna, som ofta är mycket högre än i elevernas eget land. Även om stipendier kan vara tillgängliga för utländska studenter, finns det vanligtvis väldigt få av dessa, varav de flesta bara täcker en bråkdel av kostnaden.
Utlandsstudier utgör därför en betydande kostnad. Sammanfattningsvis har att studera utomlands några tydliga fördelar, inklusive språkmiljön och ökade chanser till anställning, förutom den största nackdelen, den tunga ekonomiska bördan. Jag tror att den här upplevelsen är värd besväret för de studenter vars familjer lätt har råd med kostnaden. Studenter utan ett så starkt ekonomiskt stöd bör noga överväga om den höga kostnaden uppväger fördelarna att vinna. Gilla hemsidan?
Prova böckerna. Ange din e-post för att få ett gratisprov från Academic Writing Genres. Nedan finns en checklista för diskussionsuppsatser. Använd den för att kontrollera ditt eget skrivande, eller få en kamrat en annan elev att hjälpa dig. Ta reda på hur du skriver övertalningsessäer i nästa avsnitt. Gå tillbaka till föregående avsnitt om olika uppsatstyper. Scrolla till toppen. Sheldon Smith är grundare och redaktör för EAPFoundation. Han har undervisat i engelska i akademiska syften sedan Ta reda på mer om honom i avsnittet Om och ta kontakt med honom på Twitter, Facebook och LinkedIn. Diskussionsuppsatser kräver att du undersöker båda sidor av en situation och avslutar med att säga vilken sida du föredrar. Problemlösningsuppsatser är en undertyp av SPSE-uppsatser Situation, problem, lösning, utvärdering.
Övergångssignaler är användbara för att uppnå god sammanhållning och koherens i ditt skrivande. Rapporteringsverb används för att länka dina citat i texten till den information som citeras. Skriva Läsa Tala Lyssna V ocab S dödar Frågor I nfografik Webbplatskarta Nyheter Om Hem Visa AWL-ord Prenumerera på nyhetsbrev Logga in. Användarnamn Lösenord. Akademiskt skrivande Vad är akademiskt skrivande? Akademisk stil Skrivprocessen Vad är skrivprocessen? Sammanhållning vs koherens Övergångssignaler Säkring Beskriva data Skriva siffror Använda komplex grammatik Skriva objektivt Skriva kritiskt Forskningsfärdigheter Söka information Utvärdera källor Citera källor Vad är referenser och citeringar?
Hänvisningar i text Referensavsnitt Rapportera verb Undvika plagiat Examina TOEFL IELTS Testet Bandbeskrivningar Resurser. Prenumerera på nyhetsbrevet. AWL Ord på denna sida från den akademiska ordlistan. Ordbok Slå upp det. Skriva uppsatser Diskussionsuppsatser Med tanke på båda sidor av argumentet. Podcast laddas. För långsam? Bakgrundsmaterial historiskt sammanhang eller biografisk information, en sammanfattning av relevant teori eller kritik, definitionen av ett nyckelbegrepp förekommer ofta i början av uppsatsen, mellan inledningen och det första analytiska avsnittet, men kan också förekomma nära början av den specifika avsnitt som det är relevant för. Det är bra att tänka på de olika uppsatsavsnitten som svar på en rad frågor som din läsare kan ställa när de möter din avhandling.
Läsare bör ha frågor. Om de inte gör det är din avhandling med största sannolikhet helt enkelt en observation av fakta, inte ett påstående som kan diskuteras. För att svara på frågan måste du granska dina bevis och på så sätt visa sanningen i ditt påstående. Det här avsnittet "vad" eller "demonstration" kommer tidigt i uppsatsen, ofta direkt efter introduktionen. Eftersom du i huvudsak rapporterar vad du har observerat, är det här den del du kanske har mest att säga om när du börjar skriva. Men var uppmärksam: det bör inte ta upp mycket mer än en tredjedel ofta mycket mindre av din färdiga uppsats. Om den gör det kommer uppsatsen att sakna balans och kan läsas som enbart sammanfattning eller beskrivning.
Motsvarande fråga är "hur": Hur klarar avhandlingen utmaningen med ett motargument? Hur påverkar introduktionen av nytt material – ett nytt sätt att se på bevisen, en annan uppsättning källor – påståendena du gör? Vanligtvis kommer en uppsats att innehålla minst en "hur"-del. Kalla det "komplikation" eftersom du svarar på en läsares komplicerade frågor. Det här avsnittet kommer vanligtvis efter "vad", men kom ihåg att en uppsats kan komplicera dess argument flera gånger beroende på dess längd, och att motargumentet ensamt kan förekomma nästan var som helst i en uppsats. Den här frågan tar upp de större konsekvenserna av din avhandling. Det låter dina läsare förstå din uppsats i ett större sammanhang. När du svarar "varför", förklarar din uppsats sin egen betydelse.
Även om du kanske gestikulerar den här frågan i din introduktion, hör det fullständigaste svaret på den i slutet av din uppsats. Om du utelämnar det kommer dina läsare att uppleva din uppsats som oavslutad – eller, ännu värre, som meningslös eller isolerad. Kartläggning av en uppsats. Att strukturera din uppsats enligt en läsares logik innebär att granska din avhandling och förutse vad en läsare behöver veta, och i vilken ordningsföljd, för att förstå och övertygas av ditt argument när det utvecklas. Det enklaste sättet att göra detta är att kartlägga uppsatsens idéer via en skriftlig berättelse. En sådan redogörelse kommer att ge dig en preliminär redogörelse för dina idéer och gör att du kan påminna dig själv varje gång om läsarens behov för att förstå din idé.
Essäkartor ber dig att förutsäga var din läsare kommer att förvänta sig bakgrundsinformation, motargument, noggrann analys av en primär källa eller en vändning till sekundärt källmaterial. Uppsatskartor handlar inte så mycket om stycken som om delar av en uppsats. De förutser de stora argumenterande rörelserna du förväntar dig att din uppsats ska göra. Testa att göra din karta så här:. Din karta bör naturligtvis ta dig igenom några preliminära svar på de grundläggande frågorna om vad, hur och varför. Det är dock inte ett kontrakt – ordningen i vilken idéerna uppträder är inte stel.
Uppsatskartor är flexibla; de utvecklas med dina idéer. Tecken på problem. En vanlig strukturell brist i högskoleuppsatser är "genomgången" även märkt "sammanfattning" eller "beskrivning". Genomgångsuppsatser följer strukturen i sina källor snarare än att fastställa sina egna. Sådana essäer har i allmänhet en beskrivande tes snarare än en argumenterande.
No comments:
Post a Comment